IT på Horsens Gymnasium & HF
Når du går på skolen skal du medbringe din egen bærbare pc/Mac, det må ikke være en Chromebook og pc skal køre Windows.
Grunden til at det IKKE må være en Chromebook og at det skal være Windows eller MacOS er at mange fagprogrammer skal installeres og at de krav til styresystemet.
Skolestart i 2023:
Når du starter på skolen får du et skole e-mail, det er xxxx0001@edu.horsens-gym.dk
Udskift de 2 første xx med de 2 første bogstaver fra dit fornavn og de 2 sidste xx med de 2 første bogstaver i dit efternavn. Derefter løbenr. 0001. I få tilfælde vil det være 0002 i stedet for 0001. (Det vil forekomme ved navnesammenfald)
Et eksempel på en skolemail for en elev som hedder Ellen Søndergård Hansen: elha0001@edu.horsens-gym.dk
Din start(nuværende) adgangskode er Tempxxxx, hvor xxxx udskiftes med de sidste 4 cifre i dit cpr-nr, altså dem efter bindestregen. Det første der skal ske, er at du skal skifte din adgangskode, se IT-guiden.
Du vil også i starten af august modtage en e-mail på den mail adresse du har opgivet inde på optagelse.dk, husk at tjekke i din spamboks, da den kan ende der.
Du skal bruge din skole e-mail til login på Microsoft Office365, som du har gratis mens du går på skolen (Word, Teams mm.), til Wi-fi: Skolenet, samt til printer.
Din skole e-mail forventer vi er klar d. 3. august 2023 og herefter skal du læse guiden her, for at få gjort alle login og de vigtigste programmer klar til skolestart:
IT guide til når du starter på skolen, klik her.
Starten af dit skolemail (det før @), skal du bruge til at logge ind på Lectio med. Lectio er der hvor du kan se dit skema og din lektier, Du må først logge på Lectio når du har skiftet dit kodeord, ved at følge ovenstående IT-guide. Det vil dog først være muligt at se din klasse og dit skema fra d. 4. august.
Du bruger samme password til din skole e-mail og til Lectio.
Hvis du i løbet af skoleåret får ny pc/mac, så kan du følge denne guide:
IT-guide til ny pc/mac, når du allerede er elev
Herunder kan du finde vejledninger til en række af de programmer, vi bruger mest i undervisningen. Derudover findes der også video vejledninger under Microsoft Office og OneDrive til installation på en MAC
IT-Support
Driller teknikken?
Horsens Gymnasium & HF er en del af IT-fællesskabet IT-Center Fyn. IT-tekniker Else Dalum yder support for både elever og ansatte.
Træffetid, hvor Else kan findes på “IT-support”-kontoret, Hovedbygning niveau 3, administrations gangen:
Mandag - torsdag kl. 8.30-15.45 og fredag kl. 8.30-14.00.
Farvel til skolen, betyder også farvel til skolens IT
– dvs. bl.a. din licens i Word, data på OneDrive og notesbøger i OneNote.
Det sker 30 dage efter du har sagt farvel.
Det er derfor vigtigt at du inden de 30 dage, efter du er gået ud af skolen, flytter dine data(dokumenter og notesbøger) væk fra ITCfyn og over på din pc/mac eller til din private sky.
Efter 90 dage er det IKKE muligt at gendanne dine data, dvs. skolen kan ikke hjælpe dig med det du evt. har mistet.
Word (hele office-pakken): Her vil du ikke længere kunne redigere i dine filer, indtil du selv har købt en licens og aktiveret den.
OneNote: Se vejledning her, til hvordan du laver en kopi over til din private konto. Hvis du har en Windows pc kan du også lave en eksport af dine notesbøger.
OneDrive: Flyt alt hvad du har her, som du vil gemme, over i en anden sky, eller over på din Mac/pc.